Ytterligare ämnen

Returer, återbetalningar, reklamationer - onlineköp

90 dagars öppet köp

Vi på Mister Spex vill att du ska vara nöjd med de produkter som du köper hos oss! Därför erbjuder vi dig som kund 90 dagars öppet köp på alla våra produkter. Det gäller även för slipade glasögon, solglasögon och vid rabatterade priser.

Kontaktlinser

Mister Spex ger dig rätt att ångra ditt köp inom 90 dagar från den dag du tagit emot dina linser. Då kontaktlinser är en medicinsk produkt måste linserna returneras i obruten originalförpackning och vara i oförändrat skick, dvs. ej öppnande, skadade eller lagade. Vi godkänner ej returer på linsboxar som man ritat eller skrivit på.

OBS: Mister Spex ger dig inte rätt att öppna förpackningen (linsboxen) för att kontrollera att varan stämmer med din beställning. Använd informationen på förpackningens (linsboxen) utsida för att kontrollera att du fått rätt produkter innan du öppnar boxarna. Om produkten du mottagit mot förmodan inte stämmer med din beställning är det viktigt att du kontaktar oss inom 7 dagar från mottagandet.

Kontaktlinser räknas som medicinska produkter och undantas därmed från konsumentköplagens rätt att öppna en förpackning för att kontrollera att varan fungerar.

Solglasögon

Vi erbjuder fria returer vid köp av solglasögon. Gäller ej optiska glasögon eller solglasögon med tillvalda slipade solglas. Vid retur inom 90 dagar får du pengarna tillbaka, förutsatt att solglasögonen returneras i oanvänt originalskick, i originalemballage tillsammans med medföljande tillbehör. Du får givetvis öppna din order och prova solglasögonen på samma sätt som du provar en vara i en butik, innan du eventuellt väljer att returnera dem.

  • Kontrollera alltid varan noga vid mottagen leverans. Om produkten du mottagit mot förmodan är skadad eller på annat sätt felaktig när den anländer ska du kontakta kundtjänst inom 7 dagar.

  • Produkterna måste vara i oförändrat skick. Vi godkänner inga returer där produkterna har använts, gått sönder eller skadats till följd av vanvård, oaktsamhet eller olyckshändelse.

I det fall du hanterat varan i större omfattning än vad som beskrivs här får du stå för varans värdeminskning. Mister Spex tillämpar en fullständig värdeminskning (dvs. hela varans värde) om returnerad vara inte är i skick att säljas på nytt (såsom ny vara).

Läs mer om våra köpvillkor här.

Glasögon

Om de mottagna glasögonen inte passar eller om de helt enkelt inte uppfyllde dina förväntningar har du alltid 90 dagars öppet köp, även för slipade glasögon och nedsatta priser. En förutsättning är dock att glasögonen är oanvända.

Om styrkorna i glasögonen inte känns bra får du gärna kontakta kundtjänst innan du returnerar så kan vi se om vi hittar orsaken till detta.

För att returen ska kunna godkännas gäller följande:

  • 90 dagars öppet köp för glasögon gäller INTE om produkterna är använda, gått sönder eller skadats p.g.a. vanvård, oaktsamhet eller olyckshändelse eller om du ej följt våra skötselråd.

  • Samtliga tillbehör måste finnas med såsom fodral och putsduk samt eventuella certifikat och äkthetsintyg. Skicka även med originalglasen som medföljer vid leverans.

  • Kontrollera alltid varan noga vid mottagen leverans. Om produkten du mottagit mot förmodan är skadad eller på annat sätt felaktig när den anländer ska du kontakta kundtjänst inom 7 dagar.

Returinformation för köp online

Vill du returnera en vara?

Logga in på ditt Mister Spex-konto för att registrera din retur

Om du beställt som gäst kan du registrera din retur genom att klicka på knappen nedan. Vänligen ha ditt ordernummer och din e-postadress redo.

Returnera och beställ slipade glas

Vill du beställa slipade glas till ett par bågar eller solglasögon från en befintlig beställning? Detta är möjligt om du returnerar bågen du vill få slipad inom 10 dagar samt att den är i oanvänt originalskick. Det krävs dock att bågen fortfarande finns i vårt lager då vi kommer att ta en ny produkt till din nya beställningen.

Följ stegen ovan för att registrera din retur online och placera en ny order med slipade glas.

Så fort vi tagit emot, behandlat och godkänt din retur kommer en returbekräftelse skickas till den mailadress du angav när du placerade din order.

Nedan kan du läsa vad som gäller för respektive produkt vid retur.

Solglasögon

Vi erbjuder fri retur vid köp av solglasögon. Se till att produkterna är ordentligt förpackade när du skickar tillbaka dem. Du bär nämligen själv ansvaret för paketet/produkterna tills vi tar emot dem.

Klistra enkelt på den bifogade retursedeln och skicka tillbaka ditt paket kostnadsfritt till oss. All information vi behöver om din retur finns på retursedeln. Se till att ta kvitto på att du lämnat in paketet hos ombudet.

Fri retur gäller även solglasögon med nedsatt pris dock ej solglasögon med slipat glas.

Slipade glasögon och kontaktlinser

Returkostnad för slipade glasögon, slipade solglasögon och kontaktlinser står du som kund själv för.

  • Skriv ner ordernummer, namn och lite info om ditt ärende på en lapp så att vi kan koppla returen till dig.

  • Skicka ditt paket i retur med PostNord

  • Tänk på att alltid skicka tillbaka produkten ordentligt förpackad. Du bär nämligen själv ansvaret för paketet/produkterna tills vi tar emot det/dem.

  • Skicka paketet till följande adress:

Mister Spex SE Box 49012 100 28 Stockholm

Vi rekommenderar att du tar ett kvitto från ditt postombud och att returen skickas med full spårning. Detta för din egen skull om returen mot förmodan skulle komma bort vid postens hantering. Mister Spex tar inget ansvar för eventuell transportskada eller förlust av returnerad vara.

När vi mottagit, behandlat och godkänt din retur kommer du få en returbekräftelse skickad till den e-post du angav när du placerade din order.

För frågor eller funderingar gällande återbetalningar kontaktar du Klarna via Klarnas app eller via deras hemsida

Retur för hemlån

Returen för ditt hemlån är givetvis gratis! Du kan enkelt förbereda din retur och din eventuella beställning online. Följ länken som du fått via mejl eller logga in på ditt konto via hemsidan. Har du inget konto skapar du ett enligt instruktioner du fått via mejl. Välj båge, fyll i dina styrkor och välj glas samt eventuella ytbehandlingar.

Klistra på medföljande retursedel på paketet när du skickar tillbaka glasögonen. Väljer du av någon anledning att betala för din retur själv så kan vi inte ersätta dig för portokostnaden i efterhand.

Kontakta gärna vår kundtjänst om du har fler frågor. Vi nås på telefon 08-55 00 25 60 eller via mejl till support@misterspex.se

Återbetalningar för onlineköp

1. Hur får jag tillbaka mina pengar?

Pengarna återbetalas alltid på samma sätt som de betalades in.

2. När får jag tillbaka mina pengar?

• Vid valt betalningssätt ”faktura (ej betald)” kommer vi att annullera fakturan hos Klarna.

• Vid valt betalningssätt ”faktura (betald)” kommer Klarna kontakta dig gällande en återbetalning då de behandlar denna transaktion. Återbetalningen sker då inom 10 bankdagar.

• Vid valt beställningssätt ”kortbetalning” kommer pengarna att återbetalas inom cirka 1-3 bankdagar till det konto du placerade din order med.

För frågor eller funderingar gällande återbetalningar kontaktar du Klarna via Klarna appen eller via hemsidan.

Byten

Vi har ingen möjlighet att genomföra direkta byten. Vill du byta din vara ber vi dig att placera en ny order på den vara du i stället önskar samt göra en fullständig retur på varan/varorna du inte vill ha.

Reklamationer

1. Kontaktlinser och linstillbehör:

Upplever du problem med dina kontaktlinser? Kontrollera först att du har beställt enligt ditt giltiga linsrecept samt mottagit rätt produkt. Ett linsrecept bör inte vara äldre än 12 månader.

Kontakta sedan vår kundtjänst via mejl till support@misterspex.se. Vi behöver ditt ordernummer samt information om produkten som du vill reklamera:

  • När inträffade skadan? Före eller efter du började använda linsen?

  • Beskriv problemet

  • Hur många linser har varit defekta

  • Har du fått någon skada av användningen?

Bifoga bild på:

  • LOT-numret som du finner vid streckkoden på linsboxen

  • Ditt giltiga linsrecept

  • Skadan på den defekta linsen

Gäller din reklamation problem i syn eller komfort och/eller är det din första beställning hos oss på dessa linser? I så fall kommer vi alltid att be dig skicka in en bild på ditt giltiga linsrecept. Utan ett recept så kan vi inte hantera reklamationen.

Det är viktigt att du sparar de linser du vill reklamera. Har du inte produkten kvar kan vi inte gå vidare med en reklamation. Se även till att spara linsboxarna där LOT-nummer står. Om möjligt, lägg den trasiga linsen i ett linsetui med vätska.

Vi behöver få all information om din beställning för att kunna ta ärendet vidare till linstillverkaren.

Vid godkänd reklamation ersätter Mister Spex dig som kund med en ny likadan produkt.

2. Solglasögon och glasögon:

Det är viktigt att undersöka produkten noggrant när den anländer. Som kund har du ansvar för att kontrollera att de levererade produkterna är felfria när du tar emot dem. Om en produkt mot förmodan skulle vara skadad eller på annat sätt felaktig när den anländer måste du kontakta oss inom 7 dagar från mottagandet för att vi ska kunna gå vidare med ditt ärende som en eventuell reklamation.

Produktgaranti

Vi erbjuder två års produktgaranti på alla våra solglasögon och glasögon. Produktgarantin gäller endast på produktionsfel och inte självförvållade skador eller slitage efter användning.

Om du vill reklamera din produkt, kontaktar du vår kundtjänst på 08-55 00 25 60 eller via mail till support@misterspex.se, så hjälper vi dig vidare med ditt ärende.

I samband med reklamation av kontaktlinser och glasögon har Mister Spex rätt att begära in recept som styrker att beställda produkter är ordinerade av optiker.

Jag gjorde fel när jag beställde – vad ska jag göra?

Fyllde du i fel leveransadress eller beställde du fel styrka eller fel linser?

Vi har tyvärr ingen möjlighet att göra ändringar i din beställning men vi kan försöka stoppa den innan den skickas iväg. Kontakta Mister Spex kundtjänst omgående så hjälper vi dig. Det är viktigt att du hör av dig snarast då stora delar av våra linsordrar lämnar vårt lager inom 24 timmar. Det innebär att det löper stor risk att ditt mejl inte hinner bli behandlat innan paketet har skickats. Kom även ihåg: Det är kundens ansvar att korrekt adress angivits när beställningen placerats.

Avbeställa

Du kan avbryta din beställning så länge den ännu inte har skickats.

Avbryta en hel beställning

Logga in på ditt kundkonto och välj den order som du vill avbryta i orderöversikten. Vid direktbetalning kommer det reserverade beloppet på kontot att släppas och en evetuell faktura kommer makuleras.

För en redan betald order som är placerad i en av våra butiker kommer återbetalningen att utföras via samma betalmetod som du använde när du beställde. Beroende på betalningsmetod tar återbetalningen 7-10 dagar.

Ta bort en produkt ur din beställning

Kontakta vår kundtjänst om du vill ta bort en enstaka artikel ur en beställning med flera artiklar. Ha ditt beställningsnummer till hands så att vi kan hjälpa dig direkt.

Tänk på att det efter en ny beställning kan ta några minuter innan länken för att avbryta en beställning visas i din orderöversikt.

20%

Vårt optikerteam vägleder dig gärna

Vanliga frågor och svarVanliga frågor och svarKontaktKontakt08-55 00 25 6008-55 00 25 60

Betalningsalternativ

Klarna LogoVISA LogoMastercard LogoSwedbank LogoHandelsbanken LogoSEB LogoNordeo Logo

Fraktsätt

Postnord Logo

Så att du kan shoppa tryggt online

TRYGG E-Handel Logo